2015. január 6., kedd

A (számomra) tökéletes fehér kenyér

Próbálkoztam már kenyérsütéssel, szóval a technikát ismertem, igazából a recepttel sem volt semmi baj, úgy jó ahogy van, csak éppen nekem/nekünk túl kicsi volt a belőle sült 1 kilós kenyér.....ráadásul a héja is sokszor túl vastag lett, finom volt, de nekem valahogy nem volt az igazi. Tegnap találtam rá egy nagyon kedves hölgyre egy Facebook-os csoportban, ő mondta, hogy "ezer éve" süt kenyeret ez alapján a recept alapján és eddig mindenkinek sikerült belőle elsőre gyönyörá, finom és ami nekem, mint 4 gyerekes anyukának elhanyagolhatatlan, nagy kenyeret sütnie. Szóval a recept teljes egészében Boros Valéria érdeme, köszönet neki érte, illetve az engedélyért is, hogy megjelenhet a blogomon. Ha egy egyszerű, kevés hozzávalós, "tökéletes" kenyeret keresel: megtaláltad! Ahogy én is.....

Hozzávalók 1 db kb 1,5 kilós kenyérhez

40 dkg kenyérliszt (bl80)
3 dl víz
1 dkg élesztő

60 dkg liszt
0,5 dl olaj
2 dkg só
2 dkg élesztő
3 dl víz

Elkészítés:
  1. A 40 dkg lisztből a 3 dl vízzel és az 1 deka élesztővel előző este elkészítjük a tésztát. Egy fakanállal simán összekeverhető. Letakarjuk a tálat és a konyhapulton hagyjuk éjszakára.
  2. Másnap reggel hozzáadjuk  a többi hozzávalót és jó alaposan megdagasztjuk (én ezt a melót  a sokat próbált Kitchenaid-emre bíztam)
  3. 40 percet kelesztjük. Ekkor átgyúrjuk. Valika tapasztalatai alapján sokkal finomabb lesz a belseje, ha ezen a ponton nem csak simán átgyúrjuk, hanem hajtogatunk is párat rajta. Újabb 40 percet kelesztjük.
  4. Amikor szépen megkelt, megformázzuk a veknit. Ehhez a tésztát lisztezett felületre tesszük, a kezünkkel kör formájúra nyomkodjuk. Két oldalt picit behajtjuk, majd a tetejét még egy kicsit, hogy háromszög formát kapjunk. A keskenyebbik végétől elkezdjük "feltekerni" úgy, hogy minden egyes hajtás után lenyomjuk (sokkal egyszerűbb, mint hangzik). Ügyeljünk rá, hogy a szélei ne legyenek szélesebbek, mint a még fel nem tekert darab. Amikor kész egy kilisztezett 8 literes kacsasütő jénaiba tesszük, tetejét pengével bevágjuk, rátesszük az edény tetejét és további 15 percet kelesztjük. Ez idő alatt előmelegítjük a sütőt 240 fokra. Közvetlenül mielőtt betennénk a sütőbe permetezzük le a kenyeret is meg a jénai tetejét is vízzel. Kb 40-45 percet sült az enyém légkeverésesen, de ezt nehéz megmondani, mert erősen sütőfüggő.
  5. Amikor szép barnára sült, kivesszük a jénaiból (óvatosan a forró gőzzel) és rácsra tesszük hűlni. Amíg forró újra permetezzük be vízzel. Szép cserepes lesz.
Kiegészítés:

most hogy már egy ideje sütöm ezt a kenyeret (még mindig tökéletes), annyit változtattam rajta náhány dolgot
-már nem csinálom meg este a 40 dekás adagot, hanem egyben dagasztom az egész kiló lisztet, viszont az élesztőt megfelezve adok hozzá kb 15 deka kovászt. (1,5 deka élesztő+ 15 deka aktív kovász)
megkevertem a kelesztési időket is az alábbi módon:
- dagasztás után kb 20-25 percet kelesztem letakarva, ezután hajtogatom
-hajtogatás után újra letakarva jó 40 percet kel
-megformázom a kenyeret
-beleteszem a jénaiba, azonnal bavágom a tetejét és ráteszem a jénai tetejét. Kb 40 perc alatt kel duplájára. a konyhám se nem túl meleg, se nem hideg, kellemes 20 fok kb.....
-már nem légkeverésesen sütöm, hanem alsó-felső sütésen
-mikor kivettem a sütőből és lespricceltem, utána rögtön hideg helyre teszem (én a mosókonyhába, de tökéletesen jó az erkély is, az a lényeg, hogy hirtelen hűljön ki).....mikor kihűlt, becsavarom egy rongyba, hogy puha maradjon.

2 megjegyzés:

  1. Jól hangzik, főleg, hogy se öregtészta,se kovász nm kell hozzá :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jol nez ki & biztos nagyon fincsi :) Koszi a receptet Zsuzsi <3 xx Tunde

    VálaszTörlés