2015. január 18., vasárnap

A karcagi Ferdinánd

A recept története bőven az internet használat tömegessé válása elé nyúlik vissza. Történt ugyanis, hogy anyukám, a karcagi lány férjhez ment a Balaton partjára. Csakhogy elfelejtette magával vinni a karcagi Ferdinánd receptjét. Aztán a 90es évek elején egyszer hazalátogatott és a sógornőjének az anyukája leírta neki. Jól emlékszem Juliska nénire, meg a kis papírfecni rajta a Ferdinánddal.....és az illatra, ami az elkészítése után terjengett immár a Balaton partjának egy kis falujában is. Mindenki imádta a Ferdinándot......azóta is sokszor sül, immár Angliában is. Álljon itt a recept pontosan úgy, ahogy azon a kis darab fecnin....

A Ferdinánd nem keverendő össze a darázsfészekkel, az dióval készül. A vaj természetesen helyettesíthető margarinnal, de ahogy Karcagon az öregek mondani szokták: "Ha nincs pénzed vajra, ne süss Ferdinándot!"

Hozzávalók

75 dkg liszt
9 tojás sárgája
5 dkg élesztő
csipet só
2 ek porcukor
tej

töltelék
40 dkg vaj
30 dkg porcukor

meglocsolni
tejszín
porcukor
vanília

Elkészítés:
  1. Az élesztőt pici langyos tejben felfutatjuk, majd a hozzávalókból tésztát gyúrunk és meleg helyen duplájára kelesztjük.
  2. A vajat a porcukorral kikeverjük. A tésztát téglalap alakúra nyújtjuk (kb 2-3 mm vastagra) és rákenjünk a porcukros vajat. Szélesebbik fele felől feltekerjük és 4-5 centis darabokra vágjuk.
  3. Egy sütőedényt (én üvegtálat vagy lábast javasolnék, a tortaformából ugyanis jó eséllyel kifolyik az olvadó vaj, illetve a tej) kikenünk vajjal és megszórjuk kristálycukorral. Szépen állítva belerakosgatjuk a csigákat. Ne rakjuk túl sűrűn, mert megnőnek. (a karcagiak szerint ezt mindenképpen lábasban kell sütni, semmiképp nem tepsiben)
  4. Még egyszer kelesztjük őket, ezalatt a sütőt előmelegítjük 175 fokra. Mielőtt betolnánk a sütőbe öntsük nyakon a langyos tejszín, porcukor és vaníliás cukor keverékével....
  5. Mikor szépen megsült, azonnal vegyük ki a sütőedényből, később ugyanis képtelenség. Hagyjuk langyosra hűlni fogyasztás előtt.
Ebből a mennyiségből 2 lábasnyi adag lesz. Mivel nagyon laktató (és hízlaló) ezért nyugodtan megfelezhető a mennyiség. A porcukros vajba keverhetünk (vagy a tésztára kenés után szórhatunk rá) mazsolát is.


1 megjegyzés:

  1. Szia! Nagy örömmel olvastam a Ferdinánd történetét, ezért úgy határoztam, hogy elkészítem.
    Nagy tisztelettel szeretném megkérdezni, Hogy mennyi tej kell bele. Én a recept szerint fogtam neki 1 dl tejjel. De annyira száraz volt a tészta, hogy fel sem vette a lisztet, így tettem bele még 4 dl tejet és 5 dkg vajat.
    Nekem úgy tűnik mintha kimaradt volna valami a receptből, mert 75 dkg liszthez nagyon kevés a kilenc tojássárgája és a pici tej. Vagy én csináltam valamit rosszul?

    VálaszTörlés